WAFER-LUG TIPI KELEBEK VANA MONTAJ UYGULAMASINDA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
WAFER-LUG TIPI KELEBEK VANA
MONTAJ UYGULAMASI
birkaç civata ile baglanir (vana
yerine vana genisliginde bir aparatta
kullanilabilir).
2. Vana ve flanslar hat
uzerine yerlestirilir ve punta kaynagi
ile hatta tesbit edilir.
3. Daha sonra civatalar
gevsetilip vana flanslardan ayirilir. (Vana flanslar arasina
bagli iken kesinlikle kaynak yapmayiniz).
4. Kaynak islemi; atikligi
önlemek için karslilikli ve parçanin çok isinmasina
imkan vermeden yapilmali, kaynak
islemi bitince tamamen soguma
beklenmelidir.
5. DN 200 ve yukari çaplarda
kaynaklardan dolayi meydana gelen atikliklari
önlemek için, vana yerine vananin
genisligi kadar bir makara veya aparat
flanslar arasina baglanip civatalar
sikilir. Daha sonra makara flanslara bagli
iken flans kaynak islemi yapilip
soguduktan sonra makara flanslardan sökülür.
6. Bu islemlerden sonra
"Vananin Eski Hatta Takilmasi" kurallarina uygun
olarak vana hatta takilir.
7. DN 200 ve yukari anma çapli
hatlarda vana, çekvalf, pislik tutucu, pompa
v.b. armatürlerle birlikte, bir
sökme takma parçasi (Montaj-Demontaj Parçasi)'nin
kullanilmasi tavsiye edilir.
Kelebek vana montajinda kaynak
boyunlu (Welding) flansin kullanilmasi tavsiye olunur (Sekil 1).
Düz boru flansi kullanilmasi
halinde; borunun flansin iç yüzeyine kadar sokularak kaynatilmasi
gerekmektedir.
Kaynak isleminden sonra yüzey,
çapak alma yöntemiyle temizlenmelidir.
(Eger yüzey çok çapakli ise ve bu
yüzden de vananin lastik yüzeyine hasar verme ihtimali varsa o zaman araya bir
conta koyulabilir.) (Sekil 2)
Önceden yapilmis ve standart disi düz flansl kullanilmis bir boru hattina sonradan
takilan bir kelebek vana da takildiginda
sekil 4’deki gibi bir sorunla karsilasilmamasi
için Sekil 3’deki gibi bir önlem
alinarak vana ile flansi arasina bir metal ring koyulabilir.
Vananin takilacagi hattaki iki flans aras› mesafe (face to face) vananin rahat takilmasina müsaade edecek kadar açiklikta olmalidir. Vana diski %95 kapali konuma getirildikten
sonra iki flans arasina yerlestirilmeli
(Sekil 5). Vana çakilarak/vurularak yerine takilmamali;aksi takdirde vanaya
hasar verilir veya lastik sit yerinden çikartilmis olur (Sekil 6).
Vana flanslar arasina yerlestirildikten
sonra civata veya saplamalar takilir,
somunlar sikilmaz (Sekil 7). Disk
tamamen açilir, boru ekseni ile vana
ekseni merkezlenir ve daha sonra
flanslarin conta basma yüzeyi ile vananin
metal gövde güzeyi temas edene
kadar civatalar sikilir. (Sekil 8). Bu islem
yapilirken vana mutlaka açik
olmalidir, aksi takdirde disk lastige batar ve
vananin ilk çalismasi esnasindaki
torku çok yükselir (Sekil 9).
Vanayi hatta baglamak için civatalari
sikarken civatalar Sekil 10’daki gibi çapraz olarak karsillikli ve yaklasik
olarak verilen torklar da sikilmalidir.
ayni eksende olmalidir.
Vananin girisi ve çikisindaki flanslarin
yüzeyleri birbirine
paralel olmalidir. Flans delikleri birbirini karsilamalidir (Sekil 10). Aksi
durumda; montaj zorlasir, vanada sizinti meydana gelir (Sekil 11). Disk hattin
içerisine çarpar, bu durumda iken çalistirilan vananin diski ve eger varsa
üzerindeki otomatik kumanda sistemi hasar görür (Sekil 12).
Dönüslere baglanacak olan vana ile köse/dirsek arasindaki mesafe nominal
çapin yaklasik olarak 3-5 kati ( 3,5*DN) olmalidir (Sekil 14). Bununla beraber dirsek yakinina konan vanalarin mil
eksenleri dirsegin iç tarafindaki alanda kesisecek sekilde monte edilmelidir (Sekil
15). Köse/dirsek dönüslerine sekil 16’daki gibi
bir montajin yapilmasi hattaki
türbülansin artmasina sebep olur.
Agir akiskanlar, çabuk katilasan sivilar, çamur v.b. partiküllü ortamlarda vana mili yere paralel durumda hatta montaj yapilacaksa diskin altta kalan kisim akisi
yönüne dogru açilmalidir (Sekil
17).
MONTAJ BILGILERI
Vanalar; dirseklerin hemen girisine
baglanmamalidir. (Türbülans olusumuna neden olur.)
Kaynak boyunlu flans kullanilmasi tavsiye edilir. Aksi takdirde vanalarin flanslar arasinda merkezlenmesine dikkat edilmelidir.
Vana dirsekten en az boru çapinin 3 ile 5 kati kadarlik bir mesafeye monte edilmelidir. Mil eksenleri dirsegin iç tarafindaki alanda kesisecek gibi olmalidir.
Hurda boru kullanilmamali ve kisa borular çok sik arayla birbirine eklenmemelidir. Vanalarin baglandigi boru merkezleri ayni dogrultuda olmalidir.
Olmamasi durumunda sizdirma
meydana gelebilir.
• Boru merkezleri eksenlenir.
• Disk tamamen açilir.
• Boru ekseni ve vana ekseni
merkezlenir.
• Flanslarin “conta basma yüzeyi”
ile vananin “metal gövde yüzeyi” temas edene kadar civatalar sikilir.
Agir akiskanlar gibi ortamlarda vana mili yere paralel durumda montaj yapilacaksa diskin altta kalan kismi, akiskan yönüne dogru açilmalidir.
Yorumlar
Yorum Gönder