WAFER-LUG TIPI KELEBEK VANA MONTAJ UYGULAMASINDA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR

 

WAFER-LUG TIPI KELEBEK VANA MONTAJ UYGULAMASI

 1. Montaji vapilacak vana, disk % 95 kapali konumda iken iki flans arasina

birkaç civata ile baglanir (vana yerine vana genisliginde bir aparatta

kullanilabilir).

2. Vana ve flanslar hat uzerine  yerlestirilir ve punta kaynagi ile hatta tesbit edilir.

3. Daha sonra civatalar gevsetilip vana flanslardan ayirilir. (Vana flanslar arasina

bagli iken kesinlikle kaynak yapmayiniz).

4. Kaynak islemi; atikligi önlemek için karslilikli ve parçanin çok isinmasina

imkan vermeden yapilmali, kaynak islemi bitince tamamen soguma

beklenmelidir.

5. DN 200 ve yukari çaplarda kaynaklardan dolayi meydana gelen atikliklari

önlemek için, vana yerine vananin genisligi kadar bir makara veya aparat

flanslar arasina baglanip civatalar sikilir. Daha sonra makara flanslara bagli

iken flans kaynak islemi yapilip soguduktan sonra makara flanslardan sökülür.

6. Bu islemlerden sonra "Vananin Eski Hatta Takilmasi" kurallarina uygun

olarak vana hatta takilir.

7. DN 200 ve yukari anma çapli hatlarda vana, çekvalf, pislik tutucu, pompa

v.b. armatürlerle birlikte, bir sökme takma parçasi (Montaj-Demontaj Parçasi)'nin

kullanilmasi tavsiye edilir.







 

Kelebek vana montajinda kaynak boyunlu (Welding) flansin kullanilmasi tavsiye olunur (Sekil 1).




Düz boru flansi kullanilmasi halinde; borunun flansin iç yüzeyine kadar sokularak kaynatilmasi gerekmektedir.

Kaynak isleminden sonra yüzey, çapak alma yöntemiyle temizlenmelidir.

(Eger yüzey çok çapakli ise ve bu yüzden de vananin lastik yüzeyine hasar verme ihtimali varsa o zaman araya bir conta koyulabilir.) (Sekil 2)


Önceden yapilmis ve standart disi düz flansl kullanilmis bir boru hattina sonradan

takilan bir kelebek vana da takildiginda sekil 4’deki gibi bir sorunla karsilasilmamasi

için Sekil 3’deki gibi bir önlem alinarak vana ile flansi arasina bir metal ring koyulabilir.


Vananin takilacagi hattaki iki flans aras› mesafe (face to face) vananin rahat takilmasina müsaade edecek kadar açiklikta olmalidir. Vana diski %95 kapali konuma getirildikten

sonra iki flans arasina yerlestirilmeli (Sekil 5). Vana çakilarak/vurularak yerine takilmamali;aksi takdirde vanaya hasar verilir veya lastik sit yerinden çikartilmis olur (Sekil 6).


 

Vana flanslar arasina yerlestirildikten sonra civata veya saplamalar takilir,

somunlar sikilmaz (Sekil 7). Disk tamamen açilir, boru ekseni ile vana

ekseni merkezlenir ve daha sonra flanslarin conta basma yüzeyi ile vananin

metal gövde güzeyi temas edene kadar civatalar sikilir. (Sekil 8). Bu islem

yapilirken vana mutlaka açik olmalidir, aksi takdirde disk lastige batar ve

vananin ilk çalismasi esnasindaki torku çok yükselir (Sekil 9).



Vanayi hatta baglamak için civatalari sikarken civatalar Sekil 10’daki gibi çapraz olarak karsillikli ve yaklasik olarak verilen torklar da sikilmalidir.

 

Vananin takilacagi hattaki vanaya girisi ve vanadan çikis borulari

ayni eksende olmalidir. Vananin girisi ve çikisindaki flanslarin

yüzeyleri birbirine paralel olmalidir. Flans delikleri birbirini karsilamalidir (Sekil 10). Aksi durumda; montaj zorlasir, vanada sizinti meydana gelir (Sekil 11). Disk hattin içerisine çarpar, bu durumda iken çalistirilan vananin diski ve eger varsa üzerindeki otomatik kumanda sistemi hasar görür (Sekil 12).


Dönüslere baglanacak olan vana ile köse/dirsek arasindaki mesafe nominal çapin yaklasik olarak 3-5 kati ( 3,5*DN)  olmalidir (Sekil 14). Bununla beraber dirsek yakinina konan vanalarin mil eksenleri dirsegin iç tarafindaki alanda kesisecek sekilde monte edilmelidir (Sekil 15). Köse/dirsek dönüslerine sekil 16’daki gibi

bir montajin yapilmasi hattaki türbülansin artmasina sebep olur.


Agir akiskanlar, çabuk katilasan sivilar, çamur v.b. partiküllü ortamlarda vana mili yere paralel durumda hatta montaj yapilacaksa diskin altta kalan kisim akisi

yönüne dogru açilmalidir (Sekil 17).

 


MONTAJ BILGILERI

 

Vanalar; dirseklerin hemen girisine baglanmamalidir. (Türbülans olusumuna neden olur.)



Kaynak boyunlu flans kullanilmasi tavsiye edilir. Aksi takdirde vanalarin flanslar arasinda merkezlenmesine dikkat edilmelidir.

 


Vana dirsekten en az boru çapinin 3 ile 5 kati kadarlik bir mesafeye monte edilmelidir. Mil eksenleri dirsegin iç tarafindaki alanda kesisecek gibi olmalidir.



 Vananin girecegi iki flans arasindaki mesafe yeterli olmali, disk %95 oraninda kapali konuma getirilip monte edilmelidir.

 


Hurda boru kullanilmamali ve kisa borular çok sik arayla birbirine eklenmemelidir. Vanalarin baglandigi boru merkezleri ayni dogrultuda olmalidir.

Olmamasi durumunda sizdirma meydana gelebilir.

 


• Boru merkezleri eksenlenir.

• Disk tamamen açilir.

• Boru ekseni ve vana ekseni merkezlenir.

• Flanslarin “conta basma yüzeyi” ile vananin “metal gövde yüzeyi” temas edene kadar civatalar sikilir.

 


Agir akiskanlar gibi ortamlarda vana mili yere paralel durumda montaj yapilacaksa diskin altta kalan kismi, akiskan yönüne dogru açilmalidir.

 






Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

MEDİKAL GAZ SİSTEMLERİ YAPIM VE UYGULAMA ESASLARI

BORU TESİSATLARINDA KELEPÇE ARALIKLARI MESAFESİ NASIL HESAPLANIR?

ÇELİK BORU DOĞALGAZ HATLARINDA HİDROSTATİK TEST VE KURUTMA PROSEDÜRÜ